Przechwytywanie domen wielu osobom może się kojarzyć głównie z branżą SEO, które to pozyskiwane w ten sposób domeny wykorzystuje do budowania stron zapleczowych. Warto jednak sięgnąć po to rozwiązanie nawet gdy nie jesteśmy typowymi pozycjonerami szukającymi domen pod zaplecze. Jeśli np. zamierzamy uruchomić stronę o naszym hobby czy też sklep internetowy to wykorzystanie domeny z historią może być naprawdę dobrym pomysłem.

Jest to istotne głównie przez wzgląd na wyszukiwarki takie jak Google dla których gdy zaczynamy z zupełnie świeżą domeną jesteśmy taka naprawdę anonimowi i dopiero musimy budować swój autorytet. Jeśli dobrze wybierzemy domenę do przechwycenie to możemy zaczynać nie od zera ale od pewnego określonego pułapu co promocję naszej strony w sieci może przyspieszyć nawet o kilka miesięcy. O ile w przypadku stron amatorskich czas nie odgrywa tak dużego znaczenia i nie musimy się aż spieszyć z ich promowaniem to już np. dla sklepów internetowych może to być znacząca zaleta. Musimy jednak pamiętać, że to co jest największą zaletą a więc tzw historia domeny może też okazać się wadą.

Google przywiązuje obecnie bardzo dużą wagę do jakości linków prowadzących do strony. Należy więc poświęcić ich analizie odpowiednio dużo czasu podczas wybierania odpowiedniej domeny. Może się bowiem okazać, że przechwycimy domenę po stronie która zgodna była z interesującą nas tematyką i istniała nawet kilka lat, jednak była linkowana w sposób niezgodny z wytycznymi Google a co za tym idzie albo już jest dotknięta filtrem lub banem albo wkrótce będzie. Oprócz linków warto sprawdzić kiedy domena została zarejestrowana pierwszy raz bowiem czym dłuższy ma staż w sieci tym może być wartościowsza. Jednym z decydujących czynników oprócz linków jest jednak jej tematyczność. Powinniśmy sprawdzić czy do tej pory pod tym adresem prowadzony był serwis o takiej tematyce jakiej ma dotyczyć stroną którą my chcemy stawiać. Jeśli np. zamierzamy uruchomić sklep z zabawkami dla dzieci a przechwycimy w tym celu ciekawą domenę, która nawet może stanowić interesujący brand ale był pod nią blog podróżniczy to nie zyskamy w ten sposób wiele. Tak samo warto przyjrzeć się temu czy strona nie była po prostu zaparkowana w ostatnim czasie. Często można trafić na domeny, które mimo że istnieją już nawet kilka lat to przez większość tego czasu były zaparkowane a co za tym idzie nie prezentowały praktycznie żadnej wartości i w oczach Google nie mają aż takiej wartości.

Historia domeny działa na naszą korzyść głównie wtedy gdy jest zgodna tematycznie bo właśnie tematykę doceniają wyszukiwarki a także ciągła (nie zdarzały się dłuższe okresy gdy pod domeną nie funkcjonowała żadna wartościowa strona). Jeśli więc pod daną domeną zostanie uruchomiona witryna o zupełnie innej tematyce to ta dotychczasowa historia nie będzie miała tak naprawdę większego znaczenia. Drugą kwestią są linki, które zazwyczaj też dostosowane są do tematyki strony a co za tym idzie jeśli my postawimy stronę dotyczącą odmiennej tematyki to te linki nie będą już miały aż takiej mocy a mogą wręcz przyczynić się do nałożenia filtra bowiem tematyczność linków jest jednym z czynników branych pod uwagę przez Google.

Jeśli więc decydujemy się na przechwytywanie domeny to pamiętajmy o:

  • sprawdzeniu ja długo już istnieje
  • zweryfikowaniu jakiego typu strona czy strony były na niej dotychczas
  • dokładnej kontroli profilu linków w celu upewnienia się czy domena nie została ukarana przez Google lub czy jest tą karą zagrożona