Praktycznie każda domena ma jakąś wartość. Niekiedy może się nawet okazać że domena którą rejestrujemy jest już na starcie warta znacznie więcej niż te kilka czy kilkanaście złotych wydanych na jej zakup. Sytuacja taka może mieć miejsce np. wtedy gdy uda się kupić domenę z historią a więc taką, która była już wcześniej rejestrowana i na której była już kiedyś postawiona jakaś strona internetowa.

Zacznijmy jednak od początku i skupmy się na podstawowym aspekcie wpływającym na wartość domeny. Jest nim marka danej domeny, która wynikać może bezpośrednio z jej historii gdy np. była ona adresem poczytnego serwisu internetowego cieszącego się popularnością wśród użytkowników lub jest związana z rzeczywistą marką towaru lub usługi. Na wartość domeny jako marki może również wpływać słowo lub fraza kluczowa użyte w jej nazwie. Łatwo się bowiem domyślić jaką wartość może mieć domena slub.pl dla firmy z branży ślubnej czy domena opony.pl dla firmy handlującej oponami.

Oczywiście nie jest to jedyna kwestia decydująca o wartości danej domeny gdyż wpływ na nią ma również jej historia. Mówiąc o historii domeny mamy na myśli nie tylko jej rzeczywisty wiek a więc okres jaki upłynął od czasu pierwszej rejestracji ale w głównej mierze to czy była adresem działającej przez dłuższy czas strony internetowej i czy była linkowana w odpowiedni sposób.

Jeśli bowiem domena jest nawet kilkuletnia a przez większość tego czasu była zaparkowana lub postawiono na niej niezbyt wartościowy służący np. jako zaplecze pozycjonerskie to jej historia raczej nie zwiększa znacząco jej wartości. Podobnie będzie wtedy gdy domena linkowana była w sposób łamiący najważniejsze wytyczne wyszukiwarek a więc z wykorzystaniem oprogramowania do automatycznego linkowania czy systemów SWL i doprowadziło to do ukarania witryny filtrem lub banem.

Analiza wymienionych czynników powinna pomóc w łatwym zorientowaniu się czy domena jest coś warta. Jeśli jednak chodzi o określenie dokładnych kwot to najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Można choćby skorzystać z usługi oferowanej przez AfterMarket który oferuje wycenę domeny opartą na ocenie 15 użytkowników z których wycen obliczana jest mediana. Wprawdzie w sieci znajdziesz wiele narzędzi do wycen domen jednak ich działanie nie jest zbyt dokładne i podawane przez nie kwoty mogą się znacząco różnić od rzeczywistej wartości danej domeny.